Saturday 7 April 2012

APAM POLKADOT my 1st TRY.. =)


APAM POLKADOT  TIDAK BERAPA MENJADI


Pada  4 hb 4 yg lalu.. dengan perasaan rajin nya.. aku pun try laa buat apam polkadot yg menjadi femes sjak kbelakngan ini ..  tapi msa aku buat apam polkadot ni adalah sdikit gangguan drp Cik Iman… hahha.. tapi xper… aku truskan buat jugak kat dapor  dgn perasaan yg sabar dan tekun sekali .  .haha . . 1st  time aku buat ni . .  bila dah siap.. aku pun klik laa skit polkadot aku b4 masak.. nmpak OK.. tapi . . silapnya aku.. aku kukus dgn api yg besar. . lupa plak.. kne slowkn api upenyer.. kaler2 dia sume pecah.. dah xcantik mcm aku.. hahahha . .. tapi xper.. 1st try . . next  try aku cube lagi . . =) . .apam polkadot ni trut di bantu oleh Cik Iman dan Maa tersayang ..  hehehhe ... rindu kitchen kt kampus sbenarnya . . huhu . . 1st try CHEF ienn 

                              
                                ni before kukus . .. 


                     Apam polkadot yg tlah masak.. pecah kaler.. =’(


    
                      ni b4 masak.. bersedia utk kukus . .       


Haa.. ni dia recipe yg aku follow.. korunk bleh laa try . . =)

275 gm     tepung gandum
220 gm    gula halus
150 ml     susu segar/ susu cair
3 sudu      teh baking powder
3biji          telur
1 sudu kecil  ovellete  (yg kaler kuning tuu)
1 sUdu     assen vanilla
Filling (suka ati korunk blueberry ke.. strawberry ke..=) )
Pewarna ( depends pda korunk nk kaler aper.. )

Procedure :
1.   Pukul telur putih sampai kembang (merange)
2.   Masukkan ovellete, kuning telur & esen vanilla.Pukul hingga kembang lagi.
3.   Then masukkan gula , pkul hingga kmbang lagi . .
4.  Masukkan tepung dan baking powder diselang seli dgn susu kmudian gaulkan.
5.  Bhagikn adunan kpda beberapa bhagian dan titiskn pewarna.
6.   Masukkn setiap warna dlm piping bag or plastic bersih.
7.  Picit adunan kdlam mangkuk kertas.
8.  Letakkn filling yg korunk gemari.
9.  Picit lagi adunan yg sama shingga penuh &
10.     dot dotkn dgn pwarna plihan.
11.   Kukus 10 hgga 15 minit shingga masak.
12.      Apa tggu lagi.. ngap jer laa.. hehhe

SELAMAT MENCUBA.. =)
~CHEF ienn ~



3 comments:

  1. Kak imah suka , nanti boleh lah cuba lagi , ... :-)

    ReplyDelete
  2. muhammad Qahhar.. boleh.. taun dpan buleh rasa.. hekhekhek..

    kak imah~ btul2.. =)

    ReplyDelete